Nominerade till Svenska Designpriset

Vi är glada och stolta över att Boråstapeters nya visuella identitet har nominerats till Svenska Designpriset 2019. Den nya identiteten har tagits fram i samarbete med vår varumärkesbyrå Paradigm och är resultatet av ett större varumärkesarbete.

Ny visuell identitet och webbsida

 – Vi är bara i början av att rulla ut vår nya visuella identitet och är så klart jätteglada över att bli uppmärksammade på det här sättet, säger Åse Peterson, Head of Marketing, på Boråstapeter.

I över 110 år har vi varit ett omtyckt och älskat varumärke i Sverige. I takt med att allt fler runt om i världen får upp ögonen för oss så har vi sett ett behov av att förtydliga vår identitet. Under 2018 gjorde vi en uppdatering och utveckling av vår varumärkesplattform, vilket bland annat resulterade i en ny visuell identitet och ny logotyp. 

Den nya webbsidan går live i slutet av oktober.

Vi finns i kategorin identitet-grafisk identitet. Se ett smakprov på den nya visuella identiteten här

Rösta på oss!

Svenska Designpriset är en tävling i design med målsättning att främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation. Tävlingen är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och liknande kreativa områden, och vinnaren koras genom jurybedömning och röster från svenska folket.

Mellan den 9 och 15 september kan du gå in och rösta på Boråstapeter. Klicka här för att rösta

Ny logotyp

Boråstapeters nya logotyp är en vidareutveckling av tidigare logotyper. ”B:et” finns kvar som ett framträdande element, men den övre delen avslutas med en stiliserad tapetrulle. Konceptionellt kan denna del även läsas in som ett ljus som står för det varma, ombonade hemmet.

Hela ”B:et” omsluts av en cirkel som tillsammans bildar ett sigill vilket för tankarna till hantverkstradition. Till ”Boråstapeter” används typsnittet Adobe Garamond. Det är ett välbekant och lättillgängligt typsnitt vilket knyter an till Boråstapeters ambition att skapa tillgängliga tapeter för väldigt många.

Med ”Made in Sweden since 1905” lyfter vi fram att vi är ett hållbart varumärke som står för varaktighet och kvalitet. 

 - Logotypen förenar Boråstapeters anrika historia och starka hantverkstradition med ett mer framåtblickande och modernt uttryck, berättar Cecilia Koistinen, designer på Paradigm.